Snö och jäkelskap

Hej!
Ja den rubriken låter som en risig buskisföreställning med Stefan och Krister men det är verklighet i vårt avlånga land. Det är likadant varje år, det blir kaos, bussar och tåg går inte som de ska (om de överhuvudtaget går), bilar hamnar i diket lika ofta som Anna Book gråter ut i media (vilket inte vill säga lite). Hur kan snön överraska lika mycket varje år? Vi bor liksom i Sverige, ett av de nordligaste länderna i världen och snö och kyla är synonymt med norr. Hade det varit Grekland kan jag förstå om det blir kaos vid lite snö men där är det å andra sidan kaos jämnt så det var ett jävla dåligt exempel. Vårt samhälle är väldigt känsligt för minsta väderomslag och ju mer teknik som samhället byggs upp på ju känsligare blir vi. I Stockholm rekommenderades det idag att låta bilen stå. Jag var emellertid tvungen att ta bilen eftersom mitt SL-kort gått ut och mitt bankkort är spärrat så kan inte fylla på det. Rekommendationen att låta bilen stå verkade inte ha sjunkt in hos stockholmarna för det var köer till förbannelse. Det tog mig en timme till jobbet, en tur som i vanliga fall tar 20 min. Det var 20 km/h som gällde och när man råkade nå 40 km/h kändes den hastigheten nästan ohanterbart snabb.

Det är ändå med viss stolthet man konstaterar att Mullsjö (min hemort för er som inte visste det) stoltserar med en andraplats i snöligan i Sverige med digra 42 cm. Bara en liten obetydlig ort i Lappland har mer snö. Det är mycket gnäll och stånk på Facebook över all snö i Mullsjö men väljer man att bo i sån jävla håla får man skylla sig själv. Det är trots allt bra mycket coolare att bo i Stockholm trots alla köer.  

Over and out!

Kommentarer
Postat av: Anders Hartelius

Trodde du kom från Sandhem?

2010-11-28 @ 13:06:40
Postat av: fatima

Johan, sitt inte och ljug här på bloggen. Du är från Sandhem aka byn som gud glömde, och det är en jävla skillnad faktiskt :-)

2010-11-28 @ 16:05:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0