Löptest 2

Hej!
För en månad sen lyckades Jocke hetsa mig till ett test på 800 meter, hans gyllene distans. Jag stånkade runt på 2.40 och det var en av de värsta mjölksyrattacker jag upplevt. Man tror ju inte det, det är ju bara 800 meter. Men det är ju en sådan pass kort distans så man måste ligga på en hög nivå av sin maxfart hela tiden och då kommer mjölksyran obarmhärtigt. Då gäller det att bita ihop för det gör ont, i ben, i överkroppen och lungorna bara tjuter när man andas. Efter det förra löptestet har jag väl kanske inte tränat så hårt som jag borde, mest sprungit 5 km slingan och det är inget som man har någon större nytta av om man vill förbättra sig på 800 meter. Nåväl idag var det emellertid dags igen och Jocke tog med mig ut på en uppvärmningsrunda, våra kapaciteter är milsvida skilda och för han var det väl i stort sett en rask promenad medan jag tyckte det var ett bra uppvärmningstempo och när han tryckte till lite så hann jag knappt se ryggtavlan på honom.

Jocke körde först ett 600 meterslopp och var mäkta missnöjd med sin insats. Sen var det dags för dagens huvudattraktion. Jag gjorde en materialförändring och körde i enbart tights. Där ni tjejer missade ni nåt, mina välsvarvade lår exponerades men ingen fick äran att njuta av denna djuriska upplevelse.
Starten gick och jag öppnade betydligt lugnare den här gången, sist öppnade jag för hårt i förhållande till hur tränad jag är, jag hade en jämn fart och upp mot varvningen så kände jag ingen mjölksyra mot sist då jag såg liemannen vid varvning. Men jag låg hela 7 sekunder efter min förra tid och det är ganska mycket tid att ta in på 400 meter. Jag kände mig dock lugn och höll mig till min plan men när det var 200 meter kvar började tiden rinna ut men jag kände mig fortfarande fräsch och började öka och in på upploppet tänjde jag på steget likt en gazell, dock var mjölksyran på plats nu men jag bet ihop, kopplade bort det och spurtade in på 2.37. Nytt pers med 3 sek. Jag sprang alltså det andra varvet 10 sek snabbare än sist så det får jag väl vara nöjd med. Nästa mål är under 2.35 och det ska jag klara nästa gång.

Over and out!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0