Skåningar

Hej!
Som inflyttad skåning så stöter man på en del språksförbistringar. Skåningar har svårt att ta in att deras uttryck ibland inte används i övriga delar av landet, när man påpekar detta möts man av oförstående och sneda blickar.  Igår var jag på fest i Hässleholm och det var nästan som att vara utomlands. Som ensam ickeskåning var det svårt att hänga med i alla dessa lokala uttryck särskilt när man hade några öl innanför västen och för att inte bli uttrfryst eller mobbad så nickade och log jag taktfullt när det blev för grötigt. De tycker inte sjävla att de pratar så mycket dialekt vilket är en roande brist på självinsikt.  Alla kan ju inte prata helt dialektlöst och med rätt betoning på r:en som jag. Men jag har inget emot varken skåningar eller skånska, det finns många roliga uttryck som jag har tagit till mig och som jag kommer att missionera för att sprida norrut.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Här är en bloggare som har hittat hit genom Sandhems hemsida

2008-09-14 @ 22:28:50
Postat av: David Strängby

Nu är jag också med på tåget.

Ska bli kul att följa..

Kram

2008-09-15 @ 18:41:24
Postat av: Texas

Texas säger bää!

2008-09-15 @ 21:11:42
Postat av: Jag igen

Gå in på den här adressen och köp boken. Ni är lika du och fenomenet:) ha de!!

2008-09-17 @ 21:25:55
Postat av: Jag igen

Gå in på den här adressen och köp boken. Ni är lika du och fenomenet:) ha de!!

Postat av: Mats Frisk

Ja du Moberg det är tur att du härstammar från ärans och hjältarnas dialekt!

2008-09-20 @ 16:06:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0