Julen nalkas

Hej!
Så här dan före doppardan så kan man ju börja reflektera över vad som hänt med vårat julfirande. Hur många är det som bryr sig om varför vi egentligen firar jul? Från att vara en högtid där vi ska hylla Jesu födelse har det blivit en helg där kommersialism och habegär dominerar. Julhandeln slår nya rekord varje år och tydligen även i år trots att det ekonomiska läget är allt annat än bra. Föräldrar spränger sina budgetar med råge för att barnen ska kunna visa upp att just de har fått de bästa julklapparna och att "min familj har det minsann bra". Barnen dreglar av upphetsning på julaftons morgon när de ser hur många klappar som ligger under granen. Barn gråter av besvikelse när de inte får det dataspel de önskat. Det är detta klimat vi skapat i dagens samhälle där statusprylar spelar en sådan betydande roll. Hur ska det gå nu när kapitalismen håller på att falla? Ja vem kan svara på det. Själv ska jag tillbringa julafton med familjen och som vid alla andra svenska högtider så kommer spriten att finnas där. Jag, pappa och morbror dricker oss berusade på olika sorters rusdrycker. Mamma lagar mat och vi äter med stor aptit utan en tanke på julens egentliga budskap.

Så nu mina vänner önskar jag er alla en Riktigt God Jul!

Kommentarer
Postat av: Lilja

GOD JUL å GOTT NYTT ÅR på dig själv du å alla andra.

2008-12-23 @ 20:31:21
Postat av: Jonas

God Jul till dig med Johan=)

2008-12-23 @ 21:14:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0